NOVOSTI

Novi teretni terminal vrijedan 19 mili. eura važan je za čitavu Dalmaciju. Škifić: Tražit ćemo koncesionara za ulaganje još 20-30 mili. eura!

 

  08.04.2020.

 
 

Zbog zagušenosti informacijama o pandemiji koronavirusa, ispod novinarskih radara prošla je vijest da je državna Lučka uprava Zadar nedavno završila još jedan veliki infrastrukturni projekt u sklopu izgradnje Nove luke Zadar u Gaženici. Riječ je o dovršetku izgradnje obalnih zidova i zaštitnih nasipa na novom terminalu u gospodarskom dijelu luke koja se obalnom crtom nastavlja na putnički terminal, u smjeru Bibinja.

Radovi vrijedni više od 19 milijuna eura s PDV-om započeli su u rujnu 2018. godine, a izveli su ih splitski Pomgrad inženjering i njemački Strabag AG, dok je nadzor na radovima imao zagrebački IGH. Radovi su financirani kreditom KfW njemačke razvojne banke, odnosno novcem koji je ostao nakon završetka izgradnje putničkog dijela luke i putničkog terminala, a troškove PDV-a u iznosu većem od 4 milijuna eura pokrilo je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.

Novi plato gospodarskog terminala nastao je nasipanjem mora i njegova površina je 5,8 hektara, a namijenjen je za ro-ro ili kontejnerski promet.

image

A sada – prednatječaj

– Kreditna sredstva dobivena za izgradnju Nove luke Zadar sada smo kompletno potrošili. Uprava KfW je inzistirala na tome da se završi obalni zid u produžetku putničkog terminala zbog erozije mora. Završetkom izgradnje prve faze teretnog terminala gospodarskoj luci u Gaženici dali smo novu razvojnu dimenziju – kaže ravnatelj Lučke uprave Robert Škifić.

Sljedeći korak je, dodaje, raspisivanje natječaja za iskaz interesa prema potencijalnim koncesionarima, a potom i raspisivanje koncesije za dovršenje izgradnje (uređenja) i gospodarenje novim terminalom.

– Najprije je potrebno izabrati konzultantsku kuću s kojom ćemo pripremiti prednatječaj. Želimo ispitati interes za taj prostor i za takav vid prometa. Svjesni smo da Rijeka snažno razvija svoju luku u smjeru kontejnerskog prometa i možda bi nama, zbog blizine autoceste i zračne luke, ali i Italije, bilo mudrije razvijati terminal za ro-ro promet. O tome svemu treba dobro razmisliti, ispitati tržište i dugoročne gospodarske mogućnosti infrastrukture na ovom području. U ništa se nećemo zalijetati bez kvalitetne analize i stručnih ocjena – oprezan je ravnatelj Škifić.

Prva faza izgradnje terminala je, dakle, završena, a ostatak predviđenih radova pada na teret koncesionara. Vrijednost tih radova procjenjuje se na između 20 i 25 milijuna eura, moguće i više, ovisno o namjeni terminala i lučkoj opremi. Nije, naime, svejedno hoće li se terminal koristiti za ro-ro prijevoz (kamionski i automobilski promet) ili kao kontejnerski terminal. Procjene dodatno dovodi u pitanje očekivani kolaps svjetske ekonomije i izgledna gospodarska recesija uzrokovana pandemijom koronavirusa. Uglavnom, na trošak koncesionara pada izgradnja sustava odvodnje, rasvjete, asfaltiranja i opremanja tog velikog prostora kako bi ga se privelo gospodarskoj svrsi.

image

Modernizacija teretne luke

– U ovakvim uvjetima pandemije stvarno je nezahvalno predviđati kada bi prvi natječaji za iskaz interesa mogli biti objavljeni. Mi radimo sve što trebamo na pripremi dokumentacije za natječaj i za izbor konzultantske kuće. Čim se uvjeti normaliziraju, čim se ekonomija počne vraćati u normalu, nastavit ćemo ovaj posao jer infrastruktura koju imamo u Gaženici kotač je razvoja cijele ove regije i zato ne smije stati – ističe ravnatelj Škifić.

Nakon koncesioniranja novog terminala, Lučku upravu Zadar čeka modernizacija preostalog dijela teretne luke u koju se dosta dugo nije značajnije ulagalo. Prije svega u gatove za prihvat tekućih i rasutih tereta, ali i ostalu lučku infrastrukturu. Sve s ciljem širenja poslovanja LUZ-a i povećanja kapaciteta teretnog dijela luke u Gaženici.

Tri nove obale

Obalna konstrukcija je masivni gravitacijski zid izveden od montažnih betonskih blokova. Prostor iza zidova, do spoja s postojećom linijom obale, nasuo se kako bi se formirao novonastali plato površine od 580.000 kvadratnih metara. Završetkom ove faze radova formirana je Obala 8 (Glavna obala), koja u konačnici ima ukupnu duljinu od 357,20 metara i Obala 7 (Bočna obala) u ukupnoj duljini od 295,46 metara. U sklopu ove faze izgrađena je i Spojna obala (Spoj Obala 6 i 7) duljine 37,39 m.
Zanimljivo je istaknuti da je dovezeno i nasuto 303.387 kubičnih metara kamenog i zemljanog nasipa, ugrađeno je 55.589 kubika betona, proizvedeno je i ugrađeno oko 900 betonskih blokova prosječne težine 85 tona i oko 150 blokova za razbijanje energije valova prosječne težine 115 tona. Ugrađena količina armature iznosi 812.000 kilograma, iskopi su izvršeni na razini od oko 57.000 kubika, od toga 51.200 kubika podmorskog i 5.800 kubika nadmorskog iskopa.

Lamjana u srpnju

Paralelno sa završetkom prve faze izgradnje gospodarskog terminala, kraju se privode radovi na prvoj fazi ribarske luke u Lamjani. Završeni su podmorski radovi i izgradnja obalnih zidova, osim prostora za krpanje mreža koji će se smanjiti s planiranih 9 na 4 hektara površine, zbog muljevitog tla koje povećava troškove i predstavlja problem izvođačima radova. Završetak svih radova očekuje se u srpnju.

29 milijuna za ribarsku luku

U tijeku je i izbor izvođača radova za uređenje ribarske luke u Gaženici. Radovi su vrijedni 29 milijuna kuna, od toga je 85 posto novca osigurano iz europskih fondova, a 15 posto od Ministarstva poljoprivrede. Početak radova predviđen je za svibanj, a izvodit će se godinu dana.

Originalni članak možete pročitati ovdje.